Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vstávat a běhat! Nic jiného už nám nezbývá

Je zima a občas i sníh. Venku běhají jenom magoři, říkal jsem si ještě před Vánocemi. A pak mi mé tělo dalo na výběr: Buď si nazuješ běžecké boty, nebo ten stres z chaotických vládních opatření a nedostatek pohybu už nerozchodíš.

Ano, mé tělo mě teď nutí být magorem a běhat pro přežití. Než jsem začal běhat, bylo mi hodně špatně. Nohy mě přestávaly poslouchat. Stejně jako vám i mně zavřeli sportoviště, posilovny a znemožnili z velké části i nesportovní pohyb. Až teď si uvědomuji, kolik toho nachodíme při běžných činnostech jako nákup nových kalhot či zimních bot. Tento pohyb nám a našemu tělu teď žalostně chybí. Možná si říkáte, jestli není pohodlnější nevnímat varovné signály našeho těla a v nejhorším případě si dojít k doktorovi pro prášky. Ale opravdu chcete skončit jako já před pár týdny: s pocitem, že už vlastní tělo moc dlouho nevydrží? Že pro vás přijede blikající a houkající sanitka a zaveze vás do nemocnice? Kdo ví, co se ve vaší nemocnici právě děje. Možná by vás v nemocnici nepřijali, možná by vás nechali na nosítkách na chodbě umřít, protože zrovna všichni lékaři zachraňují covidové pacienty. Možná by vás upřednostnili před tou milou babičkou, která bydlí o několik ulic dále a která se na vás vždycky usměje při venčení svého jezevčíka. Tak či onak, každé další zatížení našich nemocnic může být pro nás či pro ostatní fatální. A proto snad pochopíte, proč bychom měli nazout kecky a pohybem pomoci tělu přežít ve zdraví covidová opatření.

První krok k záchraně:  Uvědomme si, jak špatně na tom naše těla či duše jsou. Jsme jako vařené žáby. V kotli covidových opatření jsme pomalu ohřívanou vodou vařeni zaživa. Necítíte to? To je právě ten syndrom vařené žáby. Žába hozená do vařící vody z ní rychle vyskočí. Dáte-li však žábu do kotle se studenou vodou a začnete-li ho pomalu ohřívat, žába si hrozící nebezpečí neuvědomí a pomalu se zaživa uvaří. Je skoro až neuvěřitelné, jak přesně tato metafora vystihuje dnešní dny! Možná se nám daří stejně dobře jako včera nebo předevčírem, ale pořád mnohem hůře než před rokem. Ano, je tak důležité si uvědomit, že se naše tělo nebo psychika uvaří, jestli z toho kotle okamžitě nevyskočíme.

Jak neskončit jako vařená žába? Nejtěžší je sebrat dostatek odvahy, překonat svou lenost a poprvé se rozběhnout. Vím, jaké to bylo u mne. Skoro jsem neběžel, moje nohy nechtěly. Bolelo to. Ale cítil jsem, jak je mé tělo vděčné. Jak mu směsice chůze a běhu prospívá. Jestli jste na tom stejně bídně jako já před několika týdny, neklaďte si vysoké cíle při prvním pokusu. Není důležité uběhnout maraton, je důležitě se rozběhnout. Budete lapat po dechu. Budete se snažit dýchat nosem, abyste se nenachladili. Ostatní vás budou předbíhat a možná budete mít pocit, že se vašemu běžeckému stylu smějí. Ale nevzdávejte to. Vy přece nechcete vyhrát maraton, vy se chcete zbavit zdravotních potíží nebo si zlepšit náladu – a to je ta největší výhra. Netrapte se tím, jak málo toho uběhnete. Neboť příště se zlepšíte o desítky či stovky metrů. Počítejte každý strom v parku, který minete v běhu. Opravdu každý. Mnohdy až moc brzy dostanete ten mylný pocit, že už toho více neuběhnete. Ale nevzdávejte se, myslete raději na něco hezkého!  Mě zachránila představa úsměvu jedné slečny, o které vím, že ráda běhá. Vybavil jsem si onu fotku z okolí Kutné Hory, kterou mi jednou poslala ze svého ranního běhu – na návrší stál mohutný gotický kostelík obklopený malebnými domečky a vinicemi. Tam bych se chtěl jednou podívat, a tak jsem se zaťatými zuby posunul laťku mé běžecké vytrvalosti.

Doufám, že vás můj článek povzbudil a motivuje ke zlepšení vašeho zdraví či psychického rozpoložení, které prochází poslední dobou zatěžkávající zkouškou. Nechci diskutovat, proč je vláda tak chaotická, proč jenom represivně zakazuje a proč nás občany motivuje spíše k sebevraždě než ke zdravému pohybu. Já mám jediné přání – abychom přežili ve zdraví. Možná jsem naivní, ale národu by jistě prospělo, kdyby si vládní politici místo vyhánění lidí z hor nazuli běžecké boty a šli příkladem. Nebo kdyby místo chaotických a stresujících vyjádření raději lidem předvedli, jak se správně protáhnout při domácí karanténě či homeofficu.

Většina z nás nepracuje ve zdravotnictví. Ale přesto každý můžeme pomoci, abychom se co nejdříve vypořádali s covidem a tato těžká doba na nás zanechala co nejmenší stopy. Mnohdy stačí „maličkosti“ jako třeba začít běhat. Držím vám palce.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Tomáš Chmelík | čtvrtek 28.1.2021 9:31 | karma článku: 15,36 | přečteno: 312x
  • Další články autora

Tomáš Chmelík

Chuť čerstvě nakrájeného sýra z jednoty. Znáte ji ještě?

Při každém výletě na Šumavu zažívám kulinářské orgie. V místní jednotě mi totiž přímo přede mnou nakrájí sýr na tenounké plátky. I ten nejlevnější eidam rázem chutná jako delikatesa. A tak se ptám, proč to nemáme všichni a všude?

31.8.2023 v 10:13 | Karma: 42,01 | Přečteno: 5226x | Diskuse| Společnost

Tomáš Chmelík

Vstoupil jsem do strany: jaké to je?

Volby klepají na dveře, a tak se s vámi rád podělím o čerstvé zkušenosti, jak jsem vstoupil do jedné politické strany. Jaké to je? Splnila se má očekávání? Měli bychom při volbách rozlišovat mezi politickými stranami a hnutími?

8.10.2021 v 8:18 | Karma: 10,58 | Přečteno: 326x | Diskuse| Politika

Tomáš Chmelík

Babiš jak kůl v plotě?

Jednoho dne tehdejší komunistický vůdce Milouš Jakeš přiznal, že je sám jak kůl v plotě. Nedlouho poté jeho režim zkolaboval. Možná se smějete, ale neopakuje se historie? Nejsou Andrej Babiš a jeho režim sami jak kůl v plotě?

7.10.2021 v 10:13 | Karma: 18,51 | Přečteno: 386x | Diskuse| Politika

Tomáš Chmelík

Jak zvítězím nad koronavirem, až se nakazím? Návod pro vás!

Víte, jak se vyzbrojit pro váš osobní boj s koronavirem, až se nakazíte? Nebo ještě nejste informováni, protože všichni pouze straší, místo aby nám konstruktivně radili? Přečtěte si můj příspěvek a vyhrajte váš boj s koronavirem!

14.10.2020 v 10:01 | Karma: 27,59 | Přečteno: 996x | Diskuse| Společnost

Tomáš Chmelík

Snížení daní? Konec budoucnosti pro nejslabší

Lidé jásají, jak štědře vláda snižuje daně. Jak mávnutím proutku mnohým přibudou tisíce na účtu a to každý měsíc. A já se ptám: Co se změní kromě daní? Proč nám vláda nepoví, že tímto ruší sociální stát a solidaritu s nejslabšími?

2.9.2020 v 10:13 | Karma: 11,76 | Přečteno: 576x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Černomořská flotila dále slábne. Zasáhli jsme korvetu Ciklon, hlásí Kyjev

21. května 2024  18:21

Ukrajinská armáda oznámila zásah ruské korvety Ciklon v Sevastopolu na Moskvou okupovaném...

Na Rychnovsku se střetl vlak s autem, tragickou nehodu nepřežili dva lidé

21. května 2024  18:15

Při dopravní nehodě auta s vlakem v Čermné nad Orlicí na Rychnovsku zemřeli dva lidé. Na místě...

Poslanci kývli na možnost odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění

21. května 2024  5:45,  aktualizováno  17:55

Přímý přenos Poslanci schválili možnost odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění. Pomoci to má těm,...

Carlson má pořad v ruské televizi. V prvním díle řešil klíšťata jako biozbraň USA

21. května 2024  17:46

Konzervativní americký moderátor Tucker Carlson spustil vlastní pořad na ruské státní televizi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1716x
Člověk, jemuž život nestačil vzít ideály. Velmi by mě potěšilo, kdyby zde prezentované názory přispěly k obohacení naší společnosti a posunuly nás do lepší budoucnosti.

 

Advokát specializující se na německé právo, e-commerce, ochranu spotřebitele a duševní vlastnictví.

 

Jsem členem TOP 09.